Rejestracja zgonów
- Szczegóły
- Kategoria: Urząd Stanu Cywilnego
- Opublikowano: czwartek, 06 sierpień 2015 02:17
- Obsługa BIP
- Odsłony: 3253
I. NAZWA USŁUGI:
Rejestracja zgonów – sporządzenie aktu zgonu
II. PODSTAWA PRAWNA:
art. 92-95 ustawy z dnia 28 listopada 2014r. Prawo o aktach stanu cywilnego (Dz.U. z 2021, poz. 709 z poźn.zm).
art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 31 stycznia 1959 r. o cmentarzach i chowaniu zmarłych (t.j. : Dz.U. z 2020, poz. 1947)
III. WYMAGANE DOKUMENTY:
- Karta zgonu wystawiona przez lekarza.
- Dowód osobisty osoby dokonującej zgłoszenia zgonu.
- Dowód osobisty osoby zmarłej.
- Dane osobiste współmałżonka, jeśli zmarły/a pozostawał/a w związku małżeńskim.
IV. OPŁATY:
Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (t.j.: Dz.U z 2021, poz.1923 ze.zm)
Rejestracja oraz wydanie 1 egz. odpisu aktu zgonu są wolne od opłaty skarbowej.
Opłata skarbowa za wydanie kolejnych odpisów aktów zgonu:
- odpis skróconego – 22 zł.
- odpis zupełnego – 33 zł.
Opłacie skarbowej nie podlegają odpisy aktu stanu cywilnego wydawane w sprawach wymienionych w art. 2 ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej.
Pełnomocnictwa udzielone małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu lub rodzeństwu są zwolnione z opłaty skarbowej. Pełnomocnictwa udzielne innych osobom niż wymienionym powyżej podlegają opłacie skarbowej – 17 zł.
Opłaty skarbowe należy uiścić na rachunek bankowy Gminy Mieroszów, Bank Spółdzielczy w Kamiennej Górze 50 8395 0001 0021 8115 2000 0010.
V. TERMIN ZAŁATWIENIA SPRAWY:
Od ręki, bezpośrednio przy zgłoszeniu.
VI.TRYB ODWOŁAWCZY:
Odwołanie wnosi się do Wojewody Dolnośląskiego we Wrocławiu, za pośrednictwem Kierownika Urzędu Stanu Cywilnego w terminie 14 dni od daty otrzymania decyzji o odmowie rejestracji zgonu.
VII. MIEJSCE ZAŁATWIENIA SPRAWY:
Urząd Stanu Cywilnego w Mieroszowie
Plac Niepodległości 1
58-350 Mieroszów
tel. 74 30 30 003 lub 001
parter - pokój nr 2
email: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
godziny pracy:
poniedziałek, wtorek, czwartek od 7:00 do 15:00
środa od 7:00 do 16:00
piątek od 7:00 do 14:00
VIII. UWAGI:
- Zgon osoby należy zgłosić najpóźniej w ciągu 3 dni od dnia zgonu, w razie choroby zakaźnej w ciągu 24 godzin od zgonu.
- Akt zgonu sporządza się na podstawie karty zgonu oraz protokołu zgłoszenia zgonu.
- Akt zgonu sporządza się według właściwości zdarzenia.
- Do zgłoszenia zgonu są obowiązani w kolejności:
- małżonek lub dzieci zmarłego.
- najbliżsi krewni lub powinowaci (krewni–osoby pochodzące od wspólnego przodka, powinowaci – inaczej krewni małżonka zmarłego).
- osoby zamieszkałe w lokalu, w którym nastąpił zgon.
- osoby, które były obecne przy zgonie lub naocznie się o nim przekonały.
- administrator domu, w którym nastąpił zgon.
- Rejestracji zgonu może dokonać przedstawiciel zakładu pogrzebowego na podstawie udzielonego pisemnego pełnomocnictwa (opłata skarbowa 17 zł.).
Załączniki: